Algemene Voorwaarden Nicodemus
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Opdrachtgever
De natuurlijke of rechtspersoon met wie de uitvaartverzorger een overeenkomst sluit. Tenzij anders overeengekomen
is de opdrachtgever de contactpersoon voor de uitvaartverzorger.
b. Overeenkomst
De tussen de opdrachtgever en de uitvaartverzorger tot stand gekomen overeenkomst betreffende een
uitvaartverzorging, zoals bij voorkeur vastgelegd in de modelovereenkomst van BGNU.
c. Toeleverancier
De partij die aan de uitvaartverzorger zaken en/of diensten levert in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.
d. Uitvaartverzorger
De natuurlijke of rechtspersoon met wie opdrachtgever een overeenkomst sluit ter zake van de uitvaartverzorging.
e. Uitvaartverzorging
De gehele of gedeeltelijke verzorging van een begrafenis of crematie en/of (voorgaande) overbrenging van de
overledene naar een met de opdrachtgever overeengekomen adres.
f. Voorschotten
Voorschotten die door de Uitvaartverzorger ten behoeve van de Opdrachtgever aan derden dienen te worden betaald
in het kader van nakoming van de overeenkomst.
Artikel 2 – Algemeen
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van de overeenkomst;
2.2. Afwijkende voorwaarden gelden uitsluitend voor zover deze uitdrukkelijk door de uitvaartverzorger zijn aanvaard en
gelden alleen voor de desbetreffende overeenkomst.
2.3. De uitvaartverzorger dient voor of bij de totstandkoming van de overeenkomst de algemene voorwaarden aan de
opdrachtgever ter hand te stellen of elektronisch ter beschikking te stellen op een zodanige wijze dat deze door de
opdrachtgever kunnen worden bewaard en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming.
Artikel 3 – Verstrekking gegevens en overeenkomst
3.1. De uitvaartverzorger gaat een overeenkomst met de opdrachtgever aan en kan daarbij gebruik maken van de
modelovereenkomst van de BGNU. De opdrachtgever is gehouden en staat er voor in dat de overeenkomst juist en
volledig wordt ingevuld.
3.2. De opdrachtgever dient de uitvaartverzorger tijdig alle voor de uitvaartverzorging relevante gegevens van de
overledene en de opdrachtgever te verstrekken. Onder relevante gegevens worden tevens verstaan bijzondere
geneeskundige behandelingen met radioactief materiaal, danwel de aanwezigheid van een pacemaker of
implanteerbare cardioverter defribillator (ICD), alsook informatie over eventuele zaken die in de uitvaartkist met de
overledene worden meegegeven.
3.3. In de overeenkomst worden zoveel als mogelijk de zaken en/of diensten gespecificeerd die in het kader van de
overeenkomst door de uitvaartverzorger worden geleverd c.q. uitgevoerd. Zaken en/of diensten, die eerst na de
ondertekening c.q. vastlegging in de overeenkomst worden overeengekomen, worden zoveel als mogelijk schriftelijk
bevestigd door de uitvaartverzorger.
Artikel 4 – Prijzen en pro-memorie posten
4.1. De overeengekomen prijzen zijn bruto prijzen inclusief Btw.
4.2. De prijzen voor de zaken en/of diensten welke door de uitvaartverzorger op basis van de overeenkomst worden
geleverd, worden – voor zover mogelijk – vermeld in de overeenkomst.
4.3. Indien op het moment van het sluiten van de overeenkomst de prijs voor bepaalde zaken en/of diensten nog niet
bekend is/zijn, zal de uitvaartverzorger een pro-memorie post opnemen.
4.4. De uitvaartverzorger zal zo spoedig mogelijk prijzen van de pro-memorie posten aan de opdrachtgever doorgeven.
4.5. De opdrachtgever heeft het recht, onverwijld na kennis te hebben genomen van de prijzen van de pro-memorie
posten, de overeenkomst in overleg met de uitvaartverzorger wat betreft de pro-memorie te wijzigen, tenzij de
uitvaartverzorger in verband met de tijdige nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst de prijzen voor de
betreffende zaken en/of diensten al (bij voorschot) aan een derde heeft betaald of verschuldigd is.
Artikel 5 – Aangifte en akte van overlijden
5.1. Tenzij anders is overeengekomen, zal de aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand door
de uitvaartverzorger worden gedaan op basis van de door opdrachtgever verstrekte gegevens.
5.2. Zodra de opdrachtgever kennis neemt van een onjuistheid in de akte van overleden, dient deze de uitvaartverzorger
daarover onverwijld in te lichten.
5.3. Indien sprake is van een onjuistheid in de akte van overlijden, zal de uitvaartverzorger bevorderen dat correctie
plaatsvindt. Kan de onjuiste aan de uitvaartverzorger worden toegerekend, dan is hij voor betaling van de kosten van
correctie van de akte aansprakelijk. In alle gevallen komen de kosten van correctie voor rekening van de
opdrachtgever.
Artikel 6 – Tijdstip van levering
6.1. De levering van zaken en/of diensten vindt plaats op dagen, tijdstippen en locaties als overeengekomen tussen de
opdrachtgever en de uitvaartverzorger.
6.2. De dag, het tijdstip en de locatie van de uitvaart worden overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door
de beheerder van de desbetreffende begraafplaats c.q. het crematorium.
Artikel 7 – Drukwerken
7.1. Voor aankondigingen van overlijden, advertenties, dankbetuigingen, bidprentjes en eventueel ander drukwerk met
betrekking tot het overlijden dient de opdrachtgever de tekst schriftelijk (waaronder tevens wordt verstaan per e-mail)
aan te leveren of, indien de tekst door de uitvaartverzorger is opgesteld, goed te keuren.
7.2. Alle drukwerken alsmede de plaatsing van advertenties met betrekking tot het overlijden worden door de
uitvaartverzorger voor rekening van de opdrachtgever verzorgd, tenzij anders is overeengekomen.
7.3. De uitvaartverzorger kan indien sprake dient te zijn van een rectificatie van drukwerk en/of advertenties slechts voor
de daaruit voortvloeiende kosten en schade aansprakelijk zijn, indien en voor zover de vermelde tekst afwijkt van de
door de opdrachtgever schriftelijk verstrekte of goedgekeurde tekst en deze afwijking aan de uitvaartverzorger toe te
rekenen is. In alle andere gevallen zijn deze kosten voor rekening van de opdrachtgever en is de uitvaartverzorger
niet aansprakelijk voor de in dit artikel bedoelde schade.
7.4. De uitvaartverzorger zal zich inspannen aankondigingen van overlijden tijdig bij het postkantoor en/of de gekozen
media te bezorgen. De uitvaartverzorger staat niet in en is niet aansprakelijk voor tijdige bezorging bij de
geadresseerde(n) en daadwerkelijke plaatsing in de gekozen media.
7.5. Indien de uitvaartverzorger heeft voldaan aan zijn inspanningsverplichting, zoals vermeld in lid 4, zijn de gevolgen
voor de te late plaatsing of te late postbezorging voor rekening en risico van de opdrachtgever.
Artikel 8 – Verzekeringen
8.1. De opdrachtgever kan verzekeringspolissen, waaraan bij overlijden aanspraken te ontlenen zijn, ter hand stellen aan
de uitvaartverzorger. Tenzij anders overeengekomen, draagt de uitvaartverzorger dan zorg voor een bewijs van
ontvangst. Hij is verplicht de polis(sen) binnen een termijn van eenentwintig (21) dagen op te sturen naar de
desbetreffende verzekeringsmaatschappij(en).
8.2. Indien uit de polis(sen) een aanspraak ontstaat op een geldelijke uitkering, dan kan de uitvaartverzorger worden
gemachtigd de uitkering te innen om deze in mindering te brengen op de kosten van de zaken en/of diensten van de
uitvaart. Een eventueel overschot wordt aan de begunstigde van de verzekeringspolis uitbetaald.
8.3. De uitvaartverzorger staat niet in voor betaling van enig bedrag door deze verzekeringsmaatschappij(en). Niet of niet
volledige betaling door de verzekeringsmaatschappij(en) schort de betalingsverplichting van de opdrachtgever jegens
de uitvaartverzorger niet op.
Artikel 9 – Betaling
9.1. Indien de uitvaartverzorger in het kader van de overeenkomst aan derden dient te betalen, zal de opdrachtgever de
daarmee gemoeide bedragen op eerste verzoek en binnen de gestelde termijn aan de uitvaartverzorger voldoen.
9.2. De opdrachtgever zal de uitvaartnota van de uitvaartverzorger betalen binnen veertien dagen na ontvangst en is in
verzuim indien betaling niet binnen deze termijn heeft plaatsgevonden.
9.3. De uitvaartverzorger heeft steeds het recht om een voorschot (aanbetaling), maximaal ter grootte van 100% van de
(begrote) uitvaartkosten, te vragen voor zover die ziet op (een) door de uitvaartverzorger te verlenen dienst(en).
Tenzij in de overeenkomst anders is overeengekomen bedraagt dit voorschot, voor zover dat ziet op de door de
uitvaartverzorger te leveren goederen, maximaal 50% van de (begrote) uitvaartkosten. Dit voorschot dient binnen
vierentwintig (24) uur na het sluiten van de overeenkomst door de opdrachtgever te zijn voldaan. Het betaalde
voorschot wordt verrekend met de definitieve uitvaartnota. Zolang de opdrachtgever het bedongen voorschot niet aan
de uitvaartverzorger het recht zijn verplichting uit hoofde van de overeenkomst op te schorten.
9.4. Bij contante betaling wordt door de uitvaartverzorger een bewijs van betaling verstrekt.
9.5. De betalingstermijn geldt als fatale termijn. De uitvaartverzorger is gerechtigd over een vordering die niet tijdig is
voldaan rente in rekening te brengen vanaf de dag volgende op die waarop de betalingstermijn verstrijkt. De
verschuldigde rente bedraagt 1% per kalendermaand of gedeelte van de maand als gehele kalendermaand wordt
berekend.
9.6. Bij niet-betaling binnen de termijn als genoemd in lid 2 van dit artikel is de uitvaartverzorger gerechtigd alle kosten,
zowel buitengerechtelijk als gerechtelijk, voor zover rechtens mogelijk, in rekening te brengen. De buitengerechtelijke
kosten worden conform de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten (Wet BIK) in rekening gebracht, dan wel
conform de op het moment van sluiten van de overeenkomst geldende wetgeving.
9.7. De in de leden 5 en 6 van dit artikel bedoelde rente en kosten zijn eerst verschuldigd wanneer de opdrachtgever door
de uitvaartverzorger schriftelijk is aangemaand tot betaling binnen een termijn van zestien (16) dagen, aanvangende
de dag na aanmaning, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling.
9.8. De uitvaartverzorger heeft het recht om met betrekking tot de opdrachtgever een kredietcheck te laten doen. Voorts
heeft uitvaartverzorger het recht de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te weigeren.
Artikel 10 – Garantie, aansprakelijkheid en vrijwaring
10.1. Indien de uitvaartverzorger in het kader van de overeenkomst aan derden dient te betalen, zal de opdrachtgever de
daarmee gemoeide bedragen op eerste verzoek en binnen de gestelde termijn aan de uitvaartverzorger voldoen.
10.2. De uitvaartverzorger is niet aansprakelijk voor vermissing en/of beschadiging van sieraden of andere zaken welke
overdracht bij de overledene aanwezig zijn, zulks inclusief zaken die in de uitvaartkist met de overledene worden
meegegeven.
10.3. De uitvaartverzorger is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van niet nakoming door de opdrachtgever van
zijn informatieplicht als bedoel in artikel 3.2. De opdrachtgever is voor deze schade verantwoordelijk.
10.4. De opdrachtgever vrijwaart de uitvaartverzorger tegen alle vorderingen en aanspraken van derden voor schade
geleden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst waarvoor de uitvaartverzorger niet aansprakelijk is.
10.5. De uitvaartverzorger kan onverminderd het bepaalde in 10.2 en 10.3 slechts aansprakelijk worden gehouden voor
schade geleden door de opdrachtgever, die het rechtstreekse en uitsluitende gevolg is van de schuld (dat wil zeggen:
opzet of bewuste roekeloosheid) van de uitvaartverzorger (directe schade). Aansprakelijkheid voor indirecte schade,
inclusief emotionele c.q. immateriële schade, is uitdrukkelijk uitgesloten. Indien de uitvaartverzorger aansprakelijk
kan worden gehouden voor schade komt voor vergoeding alleen in aanmerking die schade waartegen de
uitvaartverzorger verzekerd is, in welk geval de schadevergoedingsverplichting beperkt is tot het bedrag dat de
aansprakelijkheidsverzekeraar daadwerkelijk aan de uitvaartverzorger uitkeert. In alle gevallen is de schadevergoedingsplicht
van de uitvaartverzorger beperkt tot maximaal het bedrag van de vergoeding die door de opdrachtgever aan de uitvaartverzorger
betaald dient te worden uit hoofde van de overeenkomst.
10.6. Van de in 10.5 bedoelde schuld is bij schade ten gevolge van oponthoud en vertraging bij de uitvoering van de
overeenkomst geen sprake indien vertraging of oponthoud het gevolg is van de opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst als bedoeld in artikel 9.3.
Artikel 11 – Klachten
11.1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst, waaraan de opdrachtgever gevolgen wil verbinden, moet volledig
en duidelijk omschreven door de Opdrachtgever of diens gemachtigde binnen eenentwintig (21) dagen na de datum
van de uitvaart bij de uitvaartverzorger ingediend worden. Niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben,
dat de opdrachtgever zijn rechten ter zake verliest.
11.2. Klachten over de uitvaartnota moeten binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de nota schriftelijk bij de
uitvaartverzorger ingediend worden.
11.3. De uitvaartverzorger zal binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de klacht trachten met de opdrachtgever tot
overeenstemming te komen over afwikkeling van de klacht.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid opdrachtgever en zekerheid
12.1. Ongeacht of de opdrachtgever enige aanspraak kan doen gelden op de nalatenschap van de overledene sluit de
opdrachtgever de overeenkomst op eigen naam en voor eigen rekening. Opdrachtgever is ermee bekend dat de
uitvaartkosten schulden van de nalatenschap zijn en dat de uitvaartverzorger opdrachtgever hierop heeft gewezen.
12.2. Indien de opdrachtgever de overeenkomst aangaat met betrekking tot zijn/haar eigen uitvaart, heeft de
uitvaartverzorger het recht te bedingen dat voldoende zekerheid wordt gesteld voor de nakoming van de
betalingsverplichtingen uit hoofde van de overeenkomst, bijvoorbeeld door een (aanvullend) voorschot overeen te
komen, zoals bedoeld in artikel 9.3, of door een derde als hoofdelijk medeschuldenaar c.q. als mede-opdrachtgever
te verbinden aan de overeenkomst.
Artikel 13 – Uitvoering
De uitvaartverzorger is bevoegd derden in te schakelen voor de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 14 – Persoonsgegevens en privacy
14.1. Persoonsgegevens en bijzondere persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Algemene
Verordening Gegevensbescherming, dan wel de op het moment van het sluiten van de overeenkomst geldende
privacywetgeving. De uitvaartverzorger zal de door de opdrachtgever verstrekte (bijzondere) persoonsgegevens en
overige informatie vertrouwelijk behandelen en neemt de vereiste maatregelen om persoonsgegevens te
beschermen.
14.2. Bij het sluiten van de overeenkomst geeft de opdrachtgever diens ondubbelzinnige toestemming aan de
uitvaartverzorger om (bijzondere) persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie te verwerken. De
gegevensverwerking is voorts noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst door de uitvaartverzorger en
(deels) teneinde te voldoen aan een wettelijke verplichting.
14.3. Uitvaartverzorger zal (bijzondere) persoonsgegevens en/of vertrouwelijke informatie niet doorgeven aan derden,
tenzij dat noodzakelijk is in het kader van de uitvoering van de overeenkomst of de uitvaartverzorger dit op basis van
de wet verplicht is.
14.4. Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht om diens (bijzondere) persoonsgegevens en/of overige vertrouwelijke
informatie kosteloos in te zien, op te vragen, te wijzigen dan wel te laten verwijderen. Hiervoor kan er contact worden
opgenomen met de uitvaartverzorger via info@nicodemus.nl of 0299-363940. Op een dergelijk verzoek wordt uiterlijk
binnen 4 weken gereageerd.
14.5. In het privacybeleid van de uitvaartverzorger, welke te vinden is op haar eigen website en op eerste verzoek
kosteloos wordt toegezonden, is meer informatie te vinden waarop uitvaartverzorger met de verwerking van
(bijzondere) persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie om gaat. Hiermee informeert uitvaartverzorger de
opdrachtgever nader omtrent de redenen van gegevensverwerking en de mogelijkheid om, indien gewenst, bezwaar
te maken dan wel de verstrekte toestemming in te trekken.
14.6. Indien door de uitvaartverzorger, uitsluitend in opdracht van opdrachtgever, beeld- en/of geluidsopnames worden
gemaakt van de uitvaartplechtigheid, dan wordt daarbij Algemene Verordening Gegevensbescherming, dan wel de
op het moment van het sluiten van de overeenkomst geldende privacywetgeving in acht genomen. De geluids- en/of
beelddrager met de opnamen wordt door de uitvaartverzorger uitsluitend verstrekt aan de opdrachtgever. Na
overdracht vernietigt de uitvaartondernemer direct de gemaakte opnames. De opdrachtgever mag de opnames
alleen verstrekken aan personen uit de beperkte familie-, vrienden- en kennissenkring van de overledene. De
uitvaartverzorger geeft in de ruimte(s) waar de opnames gemaakt worden duidelijk aan dat dit gebeurt. De in artikel
10.4 opgenomen vrijwaringsbepaling is het bepaalde in dit lid onverkort van toepassing.
14.7. Het bepaalde in 14.6 geldt in gelijke zin voor opnames die in opdracht van de opdrachtgever worden gemaakt ten
behoeve van het online, via het internet, live kunnen volgen van de uitvaartplechtigheid (livestreaming). De
opdrachtgever bepaald welke personen, uitsluitend behorende tot de hiervoor genoemde beperkte kring van de
overledene, een inlogcode krijgen om de uitvaart online bij te kunnen wonen. De uitvaartverzorger draagt zorg voor
een goede beveiliging van de website, zodat die enkel toegankelijk is voor de hiervoor bedoelde ‘online genodigden’
en alleen de opdrachtgever de opname kan downloaden. De uitvaartverzorger vernietigt de opnames direct nadat de
livestream niet meer openstaat voor de genodigden en ieder geval binnen een maand na de uitvaartplechtigheid.
Artikel 15 – Geschillen en garantieregeling
15.1. Elk geschil tussen de opdrachtgever en de uitvaartverzorger betreffende de totstandkoming of uitvoering van de
overeenkomst, al wordt dit geschil slechts door een van hen als zodanig benoemd, zal zowel door de opdrachtgever
als de uitvaartverzorger kunnen worden voorgelegd aan de door de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen
aangestelde Ombudsman. Het adres van de Ombudsman zal op eerste verzoek aan de opdrachtgever worden
verstrekt.
15.2. Een geschil wordt door de Ombudsman slechts in behandeling genomen, indien de opdrachtgever eerst zijn klacht
aan de uitvaartverzorger overeenkomstig deze algemene voorwaarden heeft voorgelegd. Uiterlijk 13 weken nadat de
klacht aan de uitvaartverzorger is voorgelegd en deze niet is opgelost, dient het geschil schriftelijk aan de
Ombudsman te worden voorgelegd.
15.3. Wanneer de opdrachtgever een geschil voorlegt aan de Ombudsman, is de uitvaartverzorger aan deze keuze gehouden.
15.4. Wanneer de uitvaartverzorger een geschil behandeld wil zien door de Ombudsman, stelt hij de opdrachtgever hiervan
schriftelijk op de hoogte. De uitvaartverzorger kondigt daarbij aan dat hij het geschil aanhangig zal maken bij de bevoegde
rechter als de opdrachtgever niet binnen vijf weken schriftelijk laat weten in te stemmen met de behandeling van het geschil
door de Ombudsman. Indien de opdrachtgever niet instemt of niet tijdig reageert, zal de uitvaartverzorger het geschil kunnen
voorleggen aan de bevoegde Nederlandse rechter.
15.5. De Ombudsman doet uitspraak overeenkomstig het regelement van de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen.
Het reglement van deze stichting wordt op eerste verzoek aan de opdrachtgever toegezonden.
15.6. De beslissing van de Ombudsman wordt door partijen aangemerkt als een bindend advies.
15.7. Bij toewijzing van een geldelijke vergoeding aan de opdrachtgever garandeert de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen
betaling daarvan tot ten hoogste € 5.000,-.
15.8. Uitsluitend de bevoegde Nederlandse rechter dan wel hierboven genoemde Ombudsman is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
15.9. Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Deze voorwaarden zijn op 16 februari 2023 bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd.